Arendt : om kärlek och ondska

Vad kan vi lära av Hannah Arendt? Jo, att älska världen så mycket att vi tror att förändring är möjlig.

Filosofen Hannah Arendts liv spänner över ett avgörande kapitel i västvärldens historia, en tid då våra idéer om människan och hennes värde, hennes skuld och ansvar, omformulerades. Hannahs tänkande är intimt förknippat med hennes liv och de erfarenheter hon gjorde av ondska, men också av kärlek, flykt, främlingskap och längtan.

I Ann Heberleins biografi levandegörs en Hannah Arendt för våra dagar, en tidlös intellektuell vars undersökningar av ondskans natur är kusligt aktuella ett halvt sekel senare.

*

ANN HEBERLEIN är författare och teologie doktor i etik. Hon har publicerat ett dussintal böcker i ämnen som moraliskt ansvar, ondska och godhet.

Vad mina hundar lärt mig om kärlek

Heberlein, Ann

Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva

Våldtäkt och kultur