Jääkauden voittajat: - Nuotiolla villipeuraa, hirveä, norppaa, lohta..

Ilmasto on aina vaihdellut, muuttunut ja puhuttaa myös nykyään. Kirja kertoo 10 000 vuotta sitten päättyneen viimeisen jääkauden jälkeisistä suurista muutoksista ja elämän nopeastakin palautumisesta. Suomi kohosi kilometrien paksun jääpeitteen alta. Vedet väheni, kas-vit, metsät ja eläimet palasivat. Mammutit kuolivat ja Euroopassa paossa olleet esi-isämme tulivat jäänreunaa ja saaliseläimiä seuraten pohjoiseen. Suomi vähitellen asutettiin. Keräilijä-metsästäjät kalastivat ja hyödynsivät suuria, alati vaeltavia villipeuralaumoja. Naiset ja lapset keräsivät kasveja, marjoja ja sieniä. Nuotiolla syötiin riekkoa, hyvää hirveä, norppaa ja majavaa, oikeaa paleoruokaa. Elämä oli silti kivenkovaa, Alussa aseet ja välineet tehtiinkin kivestä, puusta ja luusta. Vesillä liikuttiin itse veistetyillä haapioilla ja veneillä, talvella hiihdettiin epäparisilla suksilla.Vähän maatakin viljeltiin, mutta taiteiltiin silti vielä hirvien kuvia kallioihin. Tuhansien vuosien ajan tarvittiin vielä turkisten ja nahkojen lämpöä ja suojaa. Elettiin kaivattua eräelämää. Kirjassa kerrotaan valaisevalla tavalla suomalaisten historiat ja viedään lukijat vanhoille virkateille, eräpoluille. Kauniit kuvat täydentävät asiantuntevaa tekstiä.

Porotohtorin matkassa : kotona ja maailmalla. 1

Meni kuin mehtäpeura Suomenselällä

Muddusjärvi - Sopiva järvi

Nieminen, Mauri