Mereen kadonneet: Vernan viimeinen matka 1948

Varhain lauantaiaamuna 18.9.1948 moottorikaljaasi Verna irrottaa kaikessa hiljaisuudessa köydet Uudessakaupungissa ja suuntaa ulkomerelle. Kyydissä on yhteensä 25 aikuista ja lasta.

Seuraavana aamuna Ahvenanmaan rannikolla sijaitsevan Getan vesiltä tehdään karmea löytö. Merestä löytyy aluksi yksi nuoren pojan ruumis ja etsintöjen jälkeen kaksi lasta lisää. Vellova vesi tuo rantaan myös hylkytavaraa, jonka todetaan kuuluneen kaljaasi Vernalle. Meri on kätkenyt 22 ruumista, laivan pirstoutuneen hylyn ja paljon salaisuuksia.

Miksi 25 ihmistä hankki laivan, jolla lähteä vaaralliselle merimatkalle? Keitä lähtijät olivat? Miksi kaikki tapahtui salassa? Missä on hylky ja matkustajat? Kirja pureutuu Vernan traagiseen kohtaloon ja sotien jälkeiseen aikakauteen, jolloin tavalliset suomalaiset monista eri syistä päättivät jättää Suomen taakseen ja aloittaa elämän alusta muualla. Monet etsivät parempaa toimeentuloa, jotkut eivät luottaneet tulevaisuuteen Neuvostoliiton naapurina, toisilla taas oli syytä pelätä punaista Valpoa.

Osalla lähtöhalukkaista ei ollut asiakirjat kunnossa, eikä lähtö näin ollut luvallinen. Siksi moni poistui maasta salaa. Myös Vernan matkustajien lähtövalmistelut tapahtuivat salassa. Osa matkustajista lähti kertomatta edes perheelleen.

Matka Suomesta Amerikkaan edellytti osakkuutta laivaan ja maksoi n. 160 000 markkaa matkustajaa kohden. Monista perheistä vain perheen pää lähti matkaan aikomuksenaan ansaita rahaa, jotta muu perhe voisi tulla myöhemmin perässä. Kirja on pitkän tutkimustyön tulos tapahtumista, joista kukaan ei jäänyt kertomaan. Vernan ainutlaatuinen tarina pohjautuu tekijän kymmenen vuoden tutkimuksiin, lähtijöiden sukulaisten haastatteluihin, Valtiollisen poliisin ja Suojelupoliisin arkistoihin sekä onnettomuudesta kertoviin uutisiin.

Minerva Kustannus 1. painos

Mereen kadonneet: Vernan viimeinen matka 1948