Putinin pihapiirissä: Venäjän suurvaltaoperaatiot Suomessa

Suunnitelmana Suomi.

Toimittaja Tuula Malin törmäsi vuonna 2003 maakuntalehdessä rivi-ilmoitukseen, jossa välittäjä haki kiinteistöjä ja maa-alueita venäläisille sijoittajille. Muutaman kuukauden kuluttua hän havaitsi itäsuomalaisessa paikallislehdessä pikku-uutisen venäläisten mökkikaupoista rajan tuntumassa, sitten tuttava Etelä-Savosta kertoi pietarilaisen miehen kyselleen maatilaa mökikseen. Kesälomalla Turun saaristossa Malin kuuli lounaskeskustelun, jossa hierottiin kauppoja saariston tonteista.

Havainnot, löydöt ja vihjeet seurasivat toistaan. Vähitellen niistä punoutui tilannekuva ja uutisarvoinen ilmiö. Maakauppamatkan ensimmäinen juttu julkaistiin MTV:n 45 minuuttia -ohjelmassa viisi vuotta ensimmäisestä vihjeestä.

Putinin pihapiirissä on journalistin matkakertomus. Kirja perustuu pitkään journalistiseen seurantaan ja tiedonhankintaan. Niiden tuloksena syntyi teos, joka havainnollistaa, miten Suomesta tuli suurvaltapoliittisten hybridioperaatioiden kohde jo Putinin ensimmäisen presidenttikauden alussa vuosituhannen vaihteessa.

Tutkiva toimittaja Tuula Malin kuljettaa lukijan eri puolille maatamme, jota Putinin hallinto on paaluttanut järjestelmällisesti Venäjän suojavyöhykkeeksi. Malin on kartoittanut laajemminkin Venäjän etupiiripolitiikan ilmiöitä Suomessa. Kiinteistökauppojen lisäksi hän on perehtynyt muun muassa informaatio-psykologiseen vaikuttamiseen.

Toimittaja Tuula Malin on tehnyt pitkän uran lehdistössä sekä television ja radion ajankohtaistoimituksissa. MTV:n uutis- ja ajankohtaistoimituksessa Malin työskenteli eri tehtävissä lähes 20 vuoden ajan. Malinin esikoisteos Tapaus Anton ilmestyi 2012.

Docendo 1. painos
FIN EISBN: 9789522919052