Suomalainen syykirja: esseitä 2000-luvun suomalaisista myyteistä

Ihminen tarvitsee myyttejä hahmottaakseen maailmaa – enemmän tai vähemmän todenmukaisesti. Kansakunta tarvitsee myyttejä pysyäkseen koossa. Onko suomalaisilla kova viinapää? Mistä juontuu lähiönostalgia? Miten järkiuskosta tuli osa yhteiskuntamme järjestystä? Mitä joulu ja talvi merkitsevät suomalaisessa kulttuurissa? Miten kauppojen bonusjärjestelmät muistuttavat uskonnollista metafysiikkaa? Muun muassa tällaisia kysymyksiä pohtii Markku Soikkeli 2000-luvun suomalaisia myyttejä käsittelevässä esseekirjassaan. Markku Soikkeli (s. 1963) on Tampereella asuva kirjallisuudentutkija, kriitikko ja kirjailija. Häneltä on ilmestynyt aiemmin useita esseekokoelmia, kirjallisuusaiheisia tietokirjoja sekä kaunokirjallisia teoksia.

Kulttuurivihkot 1. painos

Isänmaan miehet : maskuliinisuus, kansakunta ja väkivalta suomalaisessa sotakirjallisuudessa

Jokinen, Arto; Soikkeli, Markku; Kivimäki, Ville

Kahdeksan kuplan Suomi : yhteiskunnan muutosten syvät tarinat