Utvandrarna från Ersmark: De som for och de som återvände

Ersmark var fram till mitten av 1900-talet en typisk och ganska stor bondby i Skellefteå kommun. Ett åttiotal personer emigrerade från denna by under 1800-talet och fram till och med 1930-talet. I boken jämförs antalet av byns utvandrare per decennium med motsvarande siffror för hela landet och med Västerbotten i övrigt. Alla personerna är identifierade och huvuddelen av boken är en beskrivning av deras bakgrund i byn och hur det gick för dem i det nya landet. De allra flesta utvandrade till USA, en person hamnade i Australien och fem i Kanada. De flesta USA-immigranterna bosatte sig i Chicagotrakten och många kom att arbeta i byggindustrin. Omkring en tredjedel av utvandrarna återvände till Sverige. Fakta bakom uppgifter i boken har inhämtats ur databaser för släktforskare och från andra publika källor samt från släktingar i Sverige och i utvandrarländerna. Ett stort antal fotografier finns i boken.

Utvandrarna från Ersmark: De som for och de som återvände Andra reviderade utgåvan

Kågedal, Lennart