Vårt klot så ömkligt litet

Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik, har länge forskat på rymdens riktigt stora frågor, om tidens början, om svarta hål och mörk materia. I Vårt klot, så ömkligt litet återvänder han till jorden och sätter in den i ett kosmiskt perspektiv som ger frågan om klimatet helt nya dimensioner – vi bor på en febrig planet på katastrofens rand. Ur en målande beskrivning av jordens historia, en berättelse om hur livet har påverkat och förändrat jorden, träder en bild av en mycket sårbar planet fram, där tillfälligheter och tur har spelat en avgörande roll. Det är inte första gången som vårt klot är i fara.

Ulf Danielsson förklarar naturvetenskapen och fysiken bakom klimatforskningen för att ge läsaren en uppfattning om hur det egentligen ligger till med vår jord. Han söker efter sanningen om vårt klots bräckliga tillstånd, om någon sådan går att finna. I jakten på lösningar på vår tids stora problem blickar han åter ut mot rymden och frågar sig om där finns andra typer av liv och civilisationer. Och den kanske viktigaste frågan av alla: hur länge kan vi förväntas överleva?

Den bästa av världar

Världen själv

Danielsson, Ulf

Stjärnor och äpplen som faller