Villi ihminen ja muita luontokappaleita

Ovatko kansallispuistot luonnon museoita, jotka esittelevät täydellisen maiseman? Voiko entinen kaatopaikka olla luontokohde? Mitä suhteemme luontoon kertoo meistä itsestämme?

Villi ihminen on vimmainen tutkimusretki luontosuhteemme hetteikköön. Yritämme epätoivoisesti hallita villiä luontoa ja sen kaaosta, ja samalla kavahdamme omaa epätäydellisyyttämme. Villiys hiipii kuitenkin puunatuimpaankin puutarhaan, kesytetyimmänkin ihmisen mieleen.

Tarkkanäköiset esseet karttavat luontoromantiikan kliseitä ja kurkistavat myös ihmisluonnon varjoisammalle puolelle.
Villi ihminen puhkoo reikiä muuriin, jonka olemme pystyttäneet luonnon ja ihmisen väliin. Kun hyväksymme villin luonnon itsessämme, voimme hyväksyä sen myös ympärillämme.

Riikka Kaihovaara on helsinkiläinen dokumentaristi ja toimittaja, joka haaveilee omavaraisuudesta ja tuntee joskus vieraantuneensa sivilisaatiosta. Villi ihminen on hänen ensimmäinen kaunokirjallinen teoksensa.

Luonto ihmisen aikakaudella

Turunen, Seppo

Toinen luonto

Pollan, Michael