Koko kansa lukee -kampanja 16.3. – 5.4.2020

Koko kansa lukee -kampanja toteutetaan jälleen. Vuonna 2020 sen ajankohtana on 16.3.-5.4. Kirjastojen ja kustantajien yhteistyössä toteuttaman kampanjan aikana lähes minkä tahansa suomalaisen yleisen kirjaston kortin haltija voi tutustua kolmeen e-kirjaan ilman rajoituksia. Kampanjakirjat löytyvät eKirjastosta, joka on yleisten kirjastojen yhteinen e-kirjasto. E-kirjastosta löytyy myös paljon muuta luettavaa, katseltavaa ja kuunneltavaa. Kampanjakirjoista yksi on suomenkielinen nuorille suunnattu ja kaksi aikuisille, suomeksi ja ruotsiksi.

Kampanjakirjat:
Hanna-Riikka Kuisma: Kerrostalo, Like
Briitta Hepo-oja: Suomea lohikäärmeille, Otava
Karin Erlandsson: MISSDÅD, Sets

Koska kullakin kirjastolla on omat e-kirjavalikoimansa ja yhtäaikaisia lainausoikeuksia on rajallinen määrä, normaalioloissa e-kirjaan ei aina heti pääse käsiksi. Yksi kampanjan eduista lainaajalle onkin varausjonon välttäminen. Tavoitteena on myös madaltaa kynnystä e-kirjojen käyttöön sekä edistää kirjastojen ja kustantajien yhteistyötä.

Kirjan lainaamiseen tarvitaan vain paikallisen, oman kirjaston kirjastokortti, verkkoyhteys ja lukemiseen soveltuva laite. Kampanjakirjoja voi käyttää monella tapaa: oman kirjaston sivujen kautta tai e-kirja-sovelluksilla (Ellibs tai Biblio, ladattavissa oman puhelimen sovelluskaupasta), samaan tapaan kuin avaisi nettisivun. Kirjat voi myös ladata omalle laitteelle. Laina-ajoista ei tarvitse huolehtia, sillä kirjat palautuvat automaattisesti laina-ajan päätyttyä.

Lisätietoja:
eKirjasto
Tietoa teoksista Kirjasampo.fi:ssä
Tietoa ja kokoelma e-kirjoja Makupalat.fi:ssä
Kampanjamateriaalit Kirjastot.fi:ssä
Aiempien vuosien Koko kansa lukee -kampanjavideot

Video: Mikko Helander
Musiikki: ”Hip Hop Trap Uplift” by Oleksandr Koltsov (www.storyblocks.com)
Tuottaja: Riitta Taarasti
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2020