Satutuokio suomeksi ja arabiaksi: Pieni prinsessasatu

Lauri Seutu ja Aicha Benmerabet Helsingin kaupunginkirjastosta pitävät satutuokion, jossa he lukevat suomeksi ja arabiaksi Katri Tapolan kirjoittaman ja Sanna Pelliccionin kuvittaman kirjan Pieni prinsessasatu. Lasten kuvakirjan on kääntänyt arabiaksi Maria Pakkala.

Video on tuotettu kaikkien vapaaseen käyttöön ja myös innostukseksi tuottaa monikielisiä satutuokioita tällä konseptilla. Satutuokio on osa Helsingin kaupunginkirjaston Satukaravaani-hanketta. Hankkeen tavoitteena oli kehittää kirjaston ja varhaiskasvatuksen toimijoiden yhteistyötä, vahvistaa kirjaston roolia yhtenä varhaiskasvatuksen toimijana kunnassa sekä tuottaa erityisesti monikielistä lastenkirjastotyötä tukeva toimintamalli ja esimerkki, jolla tuetaan lasten kielellistä kehitystä ja oppimista. Hanke toteutettiin vuosien 2018-2019 aikana, jolloin Satukaravaani järjesti kymmenissä eri kirjastossa satutuokioita eri kielillä.

Satukaravaani

Pieni prinsessasatu: Olipa kerran pikku prinsessa nimeltä Kaisa. Kaisa avasi ikkunan kesäaamuun, puki pitsihameen päälle ja laittoi rusettikengät jalkaan. Hän pani pompulat päähän ja tiaran otsalle. Sitten hän lähti linnasta ulos ja kuninkaan maille kulkemaan. Lammen rannalla pikku prinsessa tapasi Pauli-prinssin, joka oli onkimassa. Kaisa-prinsessa ja Pauli-prinssi leikkivät yhdessä koko päivän. Illan tullen prinssin piti hakea ratsunsa ja palata kotiin, mutta prinsessa ja prinssi päättivät leikkiä yhdessä myös seuraavana päivänä. Leikit kun eivät leikkimällä lopu! 7-vuotiaan Emma Väänäsen tarinaan perustuva iloinen satu prinsessan ja prinssin päivästä. (Lähde: Tammi)

Sadun käyttämiseen tässä videossa on saatu luvat kirjailijalta, kääntäjältä ja kuvittajalta.

Lisätietoja:
Pieni prinsessasatu Sivupiirissä
Monikielinen kirjasto Kirjastot.fi:ssä
Monikielinen kirjasto Helmet.fi:ssä
Lukuvinkkejä lapsille Kirjastokaistalla

Esiintyjät: Lauri Seutu ja Aicha Benmerabet
Kuvaus: Panu Somerma ja Mikko Helander
Editointi: Panu Somerma
Tuottaja: Riitta Taarasti
Tuotanto: Kirjastokaista – Kirjastot.fi, 2019

FIN

Matti Iloisen lapset